جدول ارزیابی کلی متد لاتولیه
نام متد | سال انتشار | رده سنی | مجموع جلدها | بالاترین سطح | مخاطب خاص | امتیاز کلی |
L’atelier | ۲۰۱۹ | نوجوانان بزرگ – بزرگسالان | ۵ جلد | C1 | ندارد | ۷ از ۱۰ |
معرفی متد L’atelier
متد آموزشی L’atelier در سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات دیدیه تهیه و چاپ گردید. این متد مختص نوجوانان بزرگ و نزدیک به سنین جوانی و بزرگسالان نگاشته شد.
این متد در هر سطح شامل:
- یک کتاب زبانآموز بههمراه DVD حاوی فایلهای صوتی و تصویری کتاب.
- یک کتاب کار بههمراه CD فایلهای شنیداری کتاب تمرین.
- کتاب راهنمای استاد (Guide pédagogique).
- سایت و اپلیکیشن didierfle.app
مجموعه L’atelier
انتشارات Didier در سال ۲۰۱۹ لاتولیه A1 را منتشر کرد. با کمی فاصله جلد دوم، یعنی A2 هم در همین سال به چاپ رسید. سپس در سال ۲۰۲۰ این کتاب جلد B1 را به چاپ رسانید. در نهایت هم در سال ۲۰۲۱، جلدهای آخر مجموعه یعنی «L’atelier B2 & C1» منتشر شد. کتاب اول و دوم (A1 و A2) این مجموعه ۵ جلدی از ساختار یکسان و واحدی برخوردار است. به این ترتیب که هر کتاب شامل ۸ یونیت (unité) است. اما کتاب سطحB1، دارای ۱۰ یونیت (unité) میباشد. و کتاب B2، دربردارنده ۱۲ یونیت (unité) است. هنوز متاسفانه به کتاب C1 دسترسی نداشتهام و از محتویات و جزئیات آن اطلاع دقیقی ندارم.
کتابهای سطوح A1 و A2
این دو کتاب هم از حیث تعداد یونیتها و هم از بابت محتوا و ساختار هر یونیت، مشابهت تام دارند. به این ترتیب که هر کتاب شامل ۸ یونیت و هر یونیت شامل ۱۴ صفحه است:
- صفحات ۱ و ۲: معرفی و تیترهای اصلی یونیت.
- صفحات ۳ تا ۸: در طی این ۶ صفحه و به ازای هر ۲ صفحه، مطلبی با عنوان «Situation» وجود دارد که در آن مطالب نوشتاری، فایلهای شنیداری یا گاهاً دیداری موجود است.
- صفحات ۹ و ۱۰: با عنوان «LAB’: langue & culture»، آزمایشگاهی است به منظور آموزش زبان و فرهنگ با موضوعات متنوع.
- صفحات ۱۱ و ۱۲: دو صفحه با عنوان «Ateliers» برای آموزش و تمرین چهارمهارت اساسی زبان فرانسه.
- صفحات ۱۳ و ۱۴: صفحات پایانی با تیتر «mémo» برای مرور و تمرین بیشتر گرامرها، لغات و ساختارهای زبانی کار شده در طی یونیت.
برای دیدن محتوای کتاب اول لاتولیه (L’atelier A1) به اینجا و کتاب دوم (L’atelier A2) به اینجا مراجعه کنید.
کتاب سطح B1 متد L’atelier
این کتاب دارای ۱۰ یونیت و هر یونیت دربردارنده ۱۶ صفحه است:
- صفحات ۱ و ۲: معرفی و تیترهای اصلی یونیت.
- صفحات ۳ تا ۶ و ۹ تا ۱۰: در طی این ۶ صفحه و به ازای هر ۲ صفحه، مطلبی با عنوان «Situation» وجود دارد که در آن مطالب نوشتاری، فایلهای شنیداری یا گاهاً دیداری موجود است.
- صفحات ۷ و ۱۱: صفحهای با عنوان «la fabrique» برای آموزش سیسماتیک گرامر، لغت و فونتیک.
- صفحه ۸: صفحهای با عنوان «Au quotidien» برای تمرین هدفمند صحبت کردن و بهکار گرفتن اصطلاحات طرحشده در یونیت.
- صفحه ۱۲: صفحهای با عنوان «L’opinion» برای ابراز نظر کردن راجع به موضوعات مطرح شده در قالب تصویر و در همین صفحه.
- صفحه ۱۳: صفحهای با تیتر «l’extrait» که در آن فایلی نوشتاری و شنیداری همزمان به یک موضوع پرداخته و پس از آن سؤالاتی راجع به درک مطلب آمده است.
- صفحه ۱۴: انجام ۲ تمرین عملی برای آموزش بهتر زبان و فرهنگ فرانسه.
- صفحات ۱۵ و ۱۶: صفحات پایانی با عنوان «mémo» برای مرور و تمرین بیشتر گرامرها، لغات و ساختارهای زبانی کار شده در طی یونیت.
کتاب سطح B2
این کتاب دارای ۱۲ یونیت و هر یونیت دربردارنده ۱۴ صفحه است:
- صفحه ۱: معرفی و تیترهای اصلی یونیت.
- صفحات ۲ تا ۴ و ۶ تا ۷: در طی این ۵ صفحه و به ازای هر صفحه، ۴ مطلب با عنوان «Situation» وجود دارد که در آن مطالب نوشتاری، فایلهای شنیداری یا گاهاً دیداری موجود است.
- صفحات ۵ و ۸: صفحهای با عنوان «la fabrique» برای آموزش سیسماتیک گرامر، لغت و فونتیک.
- صفحه ۹: صفحهای با تیتر «l’extrait» که در آن فایلی نوشتاری و شنیداری همزمان به یک موضوع پرداخته و پس از آن سؤالاتی راجع به درک مطلب آمده است.
- صفحات ۱۰ و ۱۱: مطلبی با عنوان «L’opinion» برای ابراز نظر کردن راجع به موضوعات مطرح شده در قالب فایل شنیداری یا نوشتاری و در همین صفحات.
- صفحات ۱۲ و ۱۳: صفحاتی با عنوان «mémo» برای مرور و تمرین بیشتر گرامرها، لغات و ساختارهای زبانی کار شده در طی یونیت.
- صفحه ۱۴: صفحه پایانی برای انجام ۲ تمرین عملی برای آموزش بهتر زبان و فرهنگ فرانسه.
ارزیابی متد L’atelier
هر متد زبان دارای جنبههای مثبت و منفی است. البته باید در نظر داشته باشیم که متدها میتوانند جنبه مثبت یا منفی مطلق یا نسبی داشته باشند. بهعنوان مثال اگر متدی از کلمات، اصطلاحات یا واژگان مناسب راجع به موضوعی استفاده نکرده باشد، این جنبه منفی مطلق خواهد بود؛ یعنی برای همگان و در هر شرایطی منفی است. درحالیکه اگر زبانآموز بهدنبال افزایش دانش خود در زمینه طب یا مهندسی باشد و متد مربوطه به اندازه کافی بدان نپرداخته باشد، این جنبه منفی نسبی است؛ یعنی این کمبود صرفاً برای این افراد وجود دارد و نه همگان.
در این بخش سعی میکنیم بیشتر به نقاط مثبت و منفی مطلق متد لاتولیه بپردازیم:
نکات مثبت متد L’atelier
- این متد از متدهای بهروز، خوش ظاهر و مدرن است.
- مطالب پرداخته شده در طی یونیتهای متعدد دارای تنوع و جنبه کاربردی است.
- کتاب دارای فایلهای صوتی زیاد و مختلف است.
- متون مختلف متد در هر یونیت از گوناگونی فرم و محتوا برخوردار است.
- این کتاب برای صحبت کردن و برقراری مکالمه بسیار مناسب است.
- تصاویر کتاب مختلف، رنگارنگ و مرتبط با محتوای کار شده است.
- این متد توجه ویژهای به آموزش فونتیک دارد.
- در آموزش گرامر کاملاً منطبق با روش آکسیونل (actionnelle) برای انتقال مطلب است. به این ترتیب که زبانآموز خود با سه مرحله «ببینید»، «فکر کنید» و «بهکارگیرید» (Observez – Réfléchissez – Appliquez) به درک و فهم از مطلب عنوان شده میرسد.
- مطالب فرهنگی عنوان شده از جذابیت محتوایی و کاربردی برخوردار است.
- بخش «mémo» در انتهای هر یونیت به مرور و یادگیری بهتر و مؤثرتر مطالب کمک شایانی میکند.
- کتاب راهنمای مدرس (Guide pédagogique) دارای توضیحات زیاد و بسیار مفیدی است که میتواند برای مدرس بسیار راهگشا باشد.
- سایت و اپلیکیشن didierfle.app بسیار کاربردی و در دسترس است. به این ترتیب که وارد این آدرس میشوید و با گرفتن عکس از بخشی ازکتاب، فایلهای صوتی-تصویری کتاب به همراه تمرینهای بیشتر به شما پیشنهاد میشود.
جنبههای منفی مجموعه متد L’atelier
- کار کردن با این متد چالشهای بسیاری برای مدرس و زبانآموز دارد. چرا که روش این متد با اکثر متدها متفاوت است و مطالب و روشهای جدید بسیاری دارد.
- هر صفحه شامل مطالب و محتواهای متفاوت و زیادی است. این حجم از مطالب در نگاه اول مدرس و زبانآموز را مرعوب میکند. همچنین برای کار با آن مدرس دچار سردرگمی خواهد شد.
- فایلهای صوتی و تصویری عموماً و بهنسبت سطح بالایی (بهخصوص در سطوح B) دارند.
- این کتاب اهمیت زیادی به نوشتار نداده است و برای کار بر روی این مهارت تلاش جداگانهای از سمت مدرس لازم است.
- این کتاب دارای تمرینهای عملی بیشماری است که عملاً زبانآموزان آنها را انجام نخواهند داد. چرا که گویی مختص نوجوانان بزرگسال است و در نتیجه برای بزرگسالان جذابیت چندانی ندارد.
نتیجهگیری
در کل متد لاتولیه مجموعهای منسجم، مدرن و کاربردی است. اکثر اشکالاتی که به این متد وارد است، بهخاطر رویکرد آموزشی آن است. یعنی که برخلاف اگثر متدهای موجود که روش کمونیکسیونل (communicationnelle) دارند، این متد رویکرد آکسیونل (actionnelle) دارد. بهعبارتی زبانآموز را عامل مؤثر و اصلی آموزش میداند و میخواهد تمام بار آموزشی را بهصورت عملی بر عهده او گذارد. در این رویکرد توجه اصلی بر ارتباط و مکالمه است و آموزش سیستماتیک و کامل گرامر و ساختارهای زبان مدنظر نیست.
برای دیدن ارزیابی دیگر متدها به اینجا مراجعه فرمایید.