همانطور که پیشتر در مقاله «معرفی متد «لاتولیه» (L’atelier) از انتشارات دیدیه» گفتهام، کتاب اول لاتولیه (آتولیه) از ۸ یونیت (unité) ۱۴ صفحهای تشکیل شده است. البته قبل از یونیت اول، بخشی در قالب مقدمه یا پیشدرآمد نیز دارد که ما آنرا یونیت «آغازین» مینامیم.
در این مقاله قصد دارم تا به محتوای این کتاب در سه مهارت:
- مهارتهای ارتباطی
- واژگان
- گرامر
بپردازم تا بهتر با این کتاب آشنا شوید و از آن بهرهمند گردید.
بخش اول متد L’atelier A1
ردیف | یونیت | صفحات | مهارتهای ارتباطی | واژگان | گرامر |
۱ | آغازین | ۱۲ – ۱۵ | – معرفی خود – سلام و خداحافظی کردن – ارتباط و مکالمه در کلاس | – سلام کردن – معرفی خود – روزهای هفته – رنگها – اصطلاحات کلاسی – اعداد ۱ تا ۱۰ | – صرف فعل «s’appeler» در زمان حال اخباری |
۲ | ۱ | ۱۶ – ۲۹ | – معرفی خود یا دیگران – بیان ملیت خود – درخواست یا دادن اطلاعات (سن، ملیت، زبانهایی که صحبت میکنیم، راههای تماس و …) | – مشاغل – حروف الفبا – رنگها – اعداد ۱۱ تا ۶۹ – اسامی کشورها – ملیتها – حسها | – ضمایر فاعلی و تأکیدی: moi, je, toi, tu, etc. – منفیسازی: ne ….. pas – حروف تعریف مشخص در مقابل اسامی کشورها: le, la, les – مطابقت صفتهای ملیت – طرح سؤال با صفت پرسشی «quel(le)» |
۳ | ۲ | ۳۰ – ۴۳ | – شناسایی اشیاء – صحبت در مورد سلایق خود – گردش رفتن | – اشیاء – کلمه «اما» – افعال بیان تعریف: aimer, adorer, détester – اشکال – ورزشها – اماکن تفریحی – تفریحات – لحظات و زمانها – ایدههایی برای گردش | – منفیسازی: ne ….. plus – حروف تعریف نامشخص: un, une, des – صفات ملکی – حروف تعریف تلفیقی و حروف اضافه «à» و «de» صرف افعال «faire» و «vouloir» و «aller» در زمان حال اخباری |
۴ | ۳ | ۴۴ – ۵۷ | – صحبت راجع به آبوهوا – جمعآوری اطلاعات در مورد یک شهر – درخواست یا نشاندادن آدرس یا مسیر | – آبوهوا – اعداد ترتیبی – اماکن شهری – حروف اضافه اماکن – وسایل حملونقل | – حروف اضافه شهرها و کشورها – طرح سؤال با کلمه «est-ce que» و «qu’est-ce que» – تطابق صفتها – حروف تعریف تعلیقی بههمراه حروف اضافه اماکن – ضمیر «y» |
۵ | ۴ | ۵۸ – ۷۱ | – صحبت راجع به عادات غذایی خود – خرید کردن – انجام پروژه | – قیدهای بیان تکرار و تناوب – مقادیر – کسبوکارها – اعداد ۷۰ تا ۱۰۰ – توصیه دادن – پرداخت کردن – بیان تمجید | – حروف تعریف مقدار – جای قیدهای بیان تکرار و تناوب – اصطلاحات بیان مقدار – زمان آینده «le futur proche» – صفات اشارهای: ce, cet, cette |
بخش دوم متد L’atelier A1
ردیف | یونیت | صفحات | مهارتهای ارتباطی | واژگان | گرامر |
۶ | ۵ | ۷۲ – ۸۵ | – به پیروی از مد لباس پوشیدن! – توصیف یک فضا – بیان یک تجربه | – لباسها – مُد – آلات موسیقی – توصیف یک فضا – موسیقی – اصطلاحات زمان – اعداد ۱۰۰ تا یک میلیون – عواطف و احساسات | – زمان گذشته «le passé composé» با فعل کمکی «avoir» – اصطلاحات «c’était» و «il y avait» و «il faisait» – زمان گذشته «le passé composé» در حالت منفی – زمان گذشته «le passé composé» با فعل کمکی «être» |
۷ | ۶ | ۸۶ – ۹۹ | – آمادهکردن خود برای انجام کار – صحبت راجع به عادات خود – توصیف همکاران خود | – مزایا و معایب – بیان خصوصیات لازم – فعالیتهای روزمره – توصیف ظاهری – تلفن کردن | – طرح سؤال با کلمات «comment» و «où» و «pourquoi» – بیان اجبار و امکان با افعال «devoir» و «pouvoir» – افعال دوضمیره – تطابق صفتها |
۸ | ۷ | ۱۰۰ – ۱۱۳ | – صحبت در مورد خانواده خود – مقایسه خانهها – تغییر زندگی | – خانواده – مسکن – قسمتهای مختلف منزل – توجیه یک انتخاب – تغییر زندگی | – صفات ملکی – زمان گذشته «Le passé récent» – ضمایر متمم مفعولی مستقیم: le, la, les – بیان مقایسه – ضمایر تأکیدی و حروف اضافه – زمان گذشته «le passé composé» با فعل کمکی «être» |
۹ | ۸ | ۱۱۴ – ۱۲۷ | – گفتگو راجع به سلامتی خود – بیان نظر و عقیده شخصی – بیان موافقت یا عدمموافقت | – اعضای بدن – مطب پزشک – مشخص کردن یک شیء – شبکههای اجتماعی – تلفن همراه – بیان نظر و عقیده شخصی | – وجه امری «L’impératif» – ضمایر اشارهای «celui-ci» و «celle-ci» – ضمایر موصولی «qui» و «que» – بیان امتداد زمانی با اصطلاحات «pendant» و «depuis» – جای صفتها در جمله |
3.5
2
رای ها
امتیازدهی به مقاله