توضیحات کامل راجع به آزمون DELF A2

در این نوشته قصد دارم تا همه آن‌چه که لازم است راجع به امتحان DELF A2 (tout public) بدانید را توضیح دهم. این توضیحات شامل معرفی این آزمون، بخش‌های مختلف آن، تعداد و مدل سؤالات، زمان پاسخگویی به‌همراه توصیه‌هایی برای آمادگی این امتحان است.

چه‌کسی می‌تواند در آزمون DELF A2 شرکت کند؟

همان‌طور که قبل‌تر در مقاله «توضیحات کامل در مورد آزمون دِلف همگانی (DELF tout public)» گفته‌ام، این آزمون مخصوص بزرگسالان است و همه افراد بزرگسال می‌توانند در این امتحان شرکت کنند.

از بابت دانش زبانی، اگر دقیقاً نمی‌دانید چه سطحی دارید و آیا سطح کنونی شما برای شرکت در آزمون DELF A2 کفایت می‌کند، می‌توانید از طریق موارد زیر خود را ارزیابی کنید. اگر می‌توانید این موارد را بیان کنید، شما حدوداً در سطح این امتحان هستید:

  • انجام کارهای ساده زندگی روزمره (مانند: خرید کردن، اطلاعات پرسیدن، سوار وسایل نقلیه عمومی شدن و …)
  • به کار بردن اصطلاحات رایج بیان مؤدبانه و گفت و گو
  • بیان اتفاقی در گذشته
  • فهمیدن مکالمه‌ای ساده
  • صحبت راجع به سلایق خود و بیان دلیل دوست داشتن یا نداشتن چیزی
  • توصیف روزمرگی‌ها و اطرافیان خود (مانند:‌ تفریحات، کار، دوستان، خانواده و …)
  • فهمیدن نامه‌ای شخصی و پاسخ به آن (برای دعوت کسی، تشکر از کسی یا عذرخواهی از او)
  • فهمیدن علائم برای پیدا کردن مسیر خود
  • اتصال جملات با کلماتی کوتاه مانند:‌ «و»، «اما»، «برای این که».

معرفی بخش‌های مختلف امتحان DELF A2

این آزمون دارای ۳ مهارت‌ گروهی (که دیگران متقاضیان نیز در همان زمان و در همان محل مورد سنجش قرار می‌گیرند) و یک مهارت‌ انفرادی (که متقاضی تنها در مقابل دو ممتحن قرار می‌گیرد) است.

هر مهارت‌ ۲۵ نمره دارد. برای قبولی در آزمون، متقاضی باید حداقل ۵۰ نمره از مجموع ۱۰۰ را کسب نماید. البته در نظر داشته باشید که کسب حداقل ۵ نمره در هر مهارت‌ الزامی است و اگر متقاضی کمتر از ۵ نمره در هر مهارت‌ به‌دست آورد، در امتحان مردود خواهد شد.

مثلاً تصور کنید که من در دو مهارت‌ ۱۵ نمره و در دو مهارت‌ دیگر، یکی ۸ و دیگری ۱۷ نمره کسب کرده‌ام. مجموع نمرات من ۵۵ می‌شود و در آزمون قبول می‌شوم. درحالی‌که اگر برای سه مهارت‌، در هر کدام ۲۰ نمره کسب کنم و در مهارت‌ آخر تنها ۴ نمره به‌دست آورم؛ با اینکه مجموع نمرات من ۶۴ است و بالای ۵۰ نمره را کسب کرده‌ام، اما چون در مهارتی زیر ۵ نمره گرفته‌ام، در امتحان مردود خواهم شد.

ردیفمهارت‌های گروهیتوضیح محتوای بخشمدت زمان
۱فهم شنیداری یا گوش کردن
(Compréhension de l’oral)
۴ تمرین شنیداری که در آن به فایل‌های صوتی گوش می‌کنید و به سؤالات مربوطه پاسخ می‌دهید.۲۵ دقیقه
۲درک مطلب نوشتاری یا خواندن
(Compréhension des écrits)
۴ تمرین درک مطلب که در آن متونی را می‌خوانید و به سؤالات مربوطه پاسخ می‌دهید.۳۰ دقیقه
۳تولید نوشتاری یا نوشتن
(Production écrite)
۲ متن که هر یک را با حداقل ۶۰ کلمه می‌نویسید.۴۵ دقیقه
ردیفمهارت‌های انفرادیتوضیح محتوای بخشمدت زمان
۱تولید شفاهی یا صحبت کردن
(Production orale)
۳ قسمت شامل: گفتگوی دوطرفه – ارائه تک‌نفری یک موضوع – تمرینی بر مبنای تعاملبین ۶ تا ۸ دقیقه به‌همراه ۱۰ دقیقه آماده‌سازی

مهارت‌های چهارگانه آزمون DELF A2

امتحان DELF A2 مانند دیگر آزمون‌های دِلف دارای ۴ مهارت است:

فهم شنیداری (Compréhension de l’oral)

مهارت فهم شنیداری این امکان را فراهم می‌کند که توانایی‌های متقاضی به‌عنوان کاربر زبان در دریافت و تحلیل پیام‌های گفتاری سنجیده شود.

در این مهارت، متقاضی فایل‌هایی صوتی مانند: پیام‌های عمومی، برنامه‌های رادیویی، مکالمات و غیره را گوش می‌کند. نوع هر فایل شنیداری با توجه به سطح تغییر می‌کند.

فهم کلی بخش شفاهی بر اساس چارچوب CECRL

متقاضی در این سطح می‌تواند به اندازه کافی خوب بفهمد که بتواند نیازهای مشخص را برآورده کند، البته به شرط این که تلفظ واضح باشد و گفتار کند باشد.

همچنین او می‌تواند کلمات و عبارات مربوط به موضوعات دارای اولویت فوری را درک کند (به عنوان مثال، اطلاعات اولیه شخصی و خانوادگی، خرید، جغرافیای محلی، شغل).

درک مطلب نوشتاری (Compréhension des écrits)

این مهارت امکان ارزیابی توانایی‌های متقاضی به‌عنوان خواننده متن را ایجاد می‌کند. متقاضی در این سطح می‌بایست متونی را بخواند که در آن مسیریابی، جمع‌آوری اطلاعات، دنبال کردن دستورالعمل یا غیره وجود دارد. متون بر اساس سطوح مختلف CECRL می‌توانند کوتاه یا بسیار طولانی باشند.

درک مطلب کلی بخش نوشتاری بر اساس چارچوب CECRL

متقاضی در این سطح می‌تواند متون کوتاه و ساده را در مورد موضوعات ملموس رایج مربوط به کار یا موضوعاتی که در آن اصطلاحات روزمره زیادی به کار رفته را درک کند.

و همچنین قادر خواهد بود که متون کوتاه و ساده حاوی واژگان بسیار متداول، از جمله دایره‌لغات مشترک بین‌المللی را درک کند.

تولید نوشتاری (Production écrite)

مهارت تولید نوشتاری، توانایی‌های متقاضی را در تولید متن به زبان فرانسه می‌سنجد. سؤالات این مهارت بر اساس سطح تغییر می‌کند. ممکن است از متقاضی خواسته شود تا مقاله، نامه یا نوشته‌ای تحلیلی بنویسد.

در این مهارت، توانایی‌های تعاملی نوشتاری نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. سؤالات مطرح شده ممکن است این باشد که از متقاضی خواسته شود تا فرمی را پر کند، پیامی الکترونیکی در جواب کسی بنویسد و یا متنی برای انتشار در تالارهای گفتمان سایت آماده کند.

تولید نوشتاری کلی بر اساس چارچوب CECRL

متقاضی در این سطح می‌تواند یک سری عبارات و جملات ساده بنویسد که با رابط‌های ساده مانند “و”، “اما” و “برای این که” به هم متصل شده‌اند.

تعامل نوشتاری کلی بر اساس چارچوب CECRL

متقاضی در این سطح می‌تواند یادداشت‌های کوتاه و ساده مربوط به نیازهای فوری بنویسد.

تولید شفاهی (Production orale)

مهارت تولید شفاهی متقاضی را دعوت می‌کند تا متنی را ایجاد کند. این مهارت از بخش‌هایی در شکل تک‌گفتار (مونولوگ) یا ارائه شفاهی تشکیل شده است.

در این مهارت، تعامل شفاهی نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. متقاضی باید با هیئت داوری تبادل کلامی داشته باشد. فعالیت‌های تعاملی شفاهی می‌توانند بر اساس سطح اشکال مختلف (مانند: تبادلات روزمره، ایفای نقش، بحث و گفتگو و غیره) داشته باشند.

تولید شفاهی کلی بر اساس چارچوب CECRL

متقاضی در این سطح می‌تواند به سادگی افراد، شرایط زندگی، فعالیت‌های روزانه، دوست‌ داشتن‌ها و دوست نداشتن‌ها را در مجموعه‌های کوتاهی از عبارات یا جملات غیرتأکیدی توصیف یا ارائه کند.

تعامل شفاهی کلی بر اساس چارچوب CECRL

متقاضی در این سطح می‌تواند در موقعیت‌های ساختاریافته و مکالمات کوتاه با سهولت منطقی تعامل داشته باشد، مشروط بر این که طرف مقابل در صورت نیاز کمک کند.

او همچنین می‌تواند گفت و گوهای معمولی ساده را بدون تلاش بی‌مورد متوجه شود. او نیز می‌تواند سؤال بپرسد، به سؤالات پاسخ دهد و در مورد موضوعات آشنا در موقعیت‌های قابل پیش‌بینی و آشنای روزمره تبادل نظر کند.

وی قادر است در یک کار ساده و معمولی که نیاز به تبادل ساده و مستقیم اطلاعات در مورد موضوعات آشنایی مانند کار و اوقات فراغت دارد، ارتباط برقرار کند.

او همچنین قادر است مبادلات نوع اجتماعی بسیار کوتاه را مدیریت کند، اما به ندرت می‌تواند آنقدری متوجه شود تا خودخواسته مکالمه‌ای را به پیش برد.

منبع: سایت تحصیلات بین‌المللی فرانسه
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله

مقالات مرتبط دیگر

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x