جدول ارزیابی کلی متد موبیل
نام متد | سال انتشار | رده سنی | مجموع جلدها | بالاترین سطح | مخاطب خاص | امتیاز کلی |
Mobile | ۲۰۱۲ | نوجوانان بزرگ – بزرگسالان | ۲ جلد | A2 | ندارد | ۶/۵ از ۱۰ |
معرفی متد Mobile
متد آموزشی Mobile در سال ۲۰۱۲ توسط انتشارات دیدیه تهیه و چاپ گردید. این متد مختص نوجوانان بزرگ و نزدیک به سنین جوانی و بزرگسالان نگاشته شد.
این متد در هر سطح شامل:
- یک کتاب زبانآموز بههمراه DVD حاوی فایلهای صوتی و تصویری کتاب.
- یک کتاب کار (Cahier d’exercices).
- کتاب راهنمای استاد (Guide pédagogique).
مجموعه Mobile
انتشارات Didier در سال ۲۰۱۲ موبیل A1 را منتشر کرد. با کمی فاصله جلد دوم، یعنی A2 هم در همین سال به چاپ رسید. سپس با انجام تغییراتی در سال ۲۰۱۳ جلد اول را نهایی کرد. هر دو کتاب (A1 و A2) این مجموعه ۲ جلدی از ساختار یکسان و واحدی برخوردار است. به این ترتیب که هر کتاب شامل ۱۰ یونیت (unité) است. البته باید در نظر داشته باشیم که هر دو کتاب شامل یونیت صفر هم هست که نام «Mobilisons-nous» دارد.
کتابهای سطوح A1 و A2
این دو کتاب هم از حیث تعداد یونیتها و هم از بابت محتوا و ساختار هر یونیت، مشابهت تام دارند. به این ترتیب که هر کتاب شامل ۱۰ یونیت و هر یونیت شامل ۱۰ صفحه است:
- صفحه ۱: معرفی و تیترهای اصلی یونیت.
- صفحات ۲ تا ۷: در طی این ۶ صفحه و به ازای هر ۲ صفحه، مطالبی – به ترتیب – با عناوین «Découverte» و «Exprimer» و «Echanger» وجود دارد که در آن مطالب نوشتاری، فایلهای شنیداری و دیداری موجود است. بهعلاوه ستونی در صفحه دوم هر قسمت با عناوین «Grammaire» و «Communication» و «Vocabulaire» هست که به بررسی کلمات و اصطلاحات میپردازد و شرایطی برای صحبتکردن راجع به آنها ایجاد کرده است. در انتهای هر دو صفحه هم بخشی با تیتر «minutes son» وجود دارد که مختص آموزش فونتیک و تلفظ است.
- صفحه ۸: صفحهای با عنوان «Action» و تیتر «Tâche finale» که زبانآموز را دعوت به انجام کاری عملی و بهصورت گروهی میکند. در انتهای صفحه و در بخش «tactiques» هم راهکارهایی برای انجام آن پیشنهاد میدهد.
- صفحه ۹: صفحهای با عنوان «Préparation au DELF» برای کار بر روی چند مهارت از مهارتهای چهارگانه آزمون بینالمللی DELF.
- صفحه ۱۰: صفحهای با عنوان «et plus …» به منظور آموزش زبان، فرهنگ و اطلاعات عمومی با موضوعات متنوع و معمولاً در قالب متن. در این صفحه همچنین کادر کوچک و زرد رنگی است با نام «carnet pratique» برای دادن مستقیم اطلاعات فرهنگی، ادبی و … .
ارزیابی متد Mobile
هر متد زبان دارای جنبههای مثبت و منفی است. البته باید در نظر داشته باشیم که متدها میتوانند جنبه مثبت یا منفی مطلق یا نسبی داشته باشند. بهعنوان مثال اگر متدی از کلمات، اصطلاحات یا واژگان مناسب راجع به موضوعی استفاده نکرده باشد، این جنبه منفی مطلق خواهد بود؛ یعنی برای همگان و در هر شرایطی منفی است. درحالیکه اگر زبانآموز بهدنبال افزایش دانش خود در زمینه طب یا مهندسی باشد و متد مربوطه به اندازه کافی بدان نپرداخته باشد، این جنبه منفی نسبی است؛ یعنی این کمبود صرفاً برای این افراد وجود دارد و نه همگان.
در این بخش سعی میکنیم بیشتر به نقاط مثبت و منفی مطلق متد موبیل بپردازیم:
نکات مثبت متد Mobile
- راحتی کار و استفاده از این متد برای زبانآموز و همچنین مدرس.
- داشتن ساختار یکسان در هر دو کتاب و امکان استفاده بهصورت خودخوان (self study).
- بهرهمندی از متون و فایلهای شنیداری بسیار و متنوع.
- پرداختن سیستماتیک به موضوع و مسئله فونتیک و تلفظ؛ با نگاهی ساده اما کاربردی.
- ارجاعات مناسب و دقیق به کتاب تمرین (Cahier d’exercices) در ستون «Grammaire» و «Communication» و «Vocabulaire».
- بخش «Préparation au DELF» که زبانآموزان را برای این آزمون معتبر آماده کرده و دانش آنها را محک میزند.
- توجه ویژه به صحبت کردن و تمرین این مهارت از خلال تمرینهای متعدد یا در بخش «Communication».
- سرعت بهنسبت بالایی که این متد برای دو سطح A دارد.
- در دسترس بودن این متد در اکثر شهرها و کتابفروشیها.
- تدریس آن در چندین آموزشگاه معتبر پایتخت و احیاناً شهرهای بزرگ.
جنبههای منفی مجموعه متد Mobile
- قدیمی و بهروز نبودن ساختار و محتوای متد.
- عدم پیروی از رویکردهای جدید آموزش و در راستای ایجاد تعامل مؤثر در زبانآموز.
- ناکامل بودن این متد و اینکه صرفاً سطح A را پوشش میدهد. بنابراین برای ادامه بایستی تغییر متد داد که از حیث آموزشی چندان مناسب نیست.
- خلاصه بودن محتوای آموزشی و سرعت بالا که میتواند در دانش زبانآموز نقصان ایجاد کند.
- نپرداختن کافی به مهارت نوشتن و نیاز به ابتکار عمل مدرس در این رابطه.
- نداشتن فایلهای شنیداری برای کتاب کار.
- توضیحات گرامری کوتاه و مختصر و آموزش آن بدون ایجاد تعامل در زبانآموز.
نتیجهگیری
امروزه متد موبیل، متدی بهنسبت قدیمی محسوب میشود. با اینکه این متد برای سال ۲۰۱۲ است و تنها ۱۰ سال از عمر آن میگذرد اما بهدلیل عدم برخورداری از شیوههای جدید آموزش و رویکرد تعامل-محور و با توجه به وفور متدهای خوب و مکفی، بهترین گزینه برای آموزش و یادگیری نیست. از طرف دیگر سادگی کار با آن و امکان سرعت بالا در امر آموزش-یادگیری و بهشرط برخورداری از مدرسی باسواد و مجرب می تواند گزینهای در دسترس باشد. در مجموع متد Mobile همزمان دارای جنبههای مثبت و منفی است و انتخاب آن بستگی به شرایط و الزامات مدرس-زبانآموز دارد. در نظر داشته باشیم که برای برخی مدرسین باتجربه متد فقط ابزاری معمولی برای انتقال مفاهیم متقن آموزشی است و این مدرسین اصولاً محتوای شخصی خود را از خلال متد به زبانآموز منتقل میکنند.
برای دیدن ارزیابی دیگر متدها به اینجا مراجعه فرمایید.