در این نوشته قصد دارم تا همه آنچه که لازم است راجع به امتحان DELF B1 (tout public) بدانید را توضیح دهم. این توضیحات شامل معرفی این آزمون، بخشهای مختلف آن، تعداد و مدل سؤالات، زمان پاسخگویی بههمراه توصیههایی برای آمادگی این امتحان است.
چهکسی میتواند در آزمون DELF B1 شرکت کند؟
همانطور که قبلتر در مقاله «توضیحات کامل در مورد آزمون دِلف همگانی (DELF tout public)» گفتهام، این آزمون مخصوص بزرگسالان است و همه افراد بزرگسال میتوانند در این امتحان شرکت کنند.
از بابت دانش زبانی، اگر دقیقاً نمیدانید چه سطحی دارید و آیا سطح کنونی شما برای شرکت در آزمون DELF B1 کفایت میکند، میتوانید از طریق موارد زیر خود را ارزیابی کنید. اگر میتوانید این موارد را بیان کنید، شما حدوداً در سطح این امتحان هستید:
- روایت یک رویداد، تجربه یا رؤیا
- توصیف یک امید، هدف یا پروژه
- بیان نظر خود و توجیه آن با کمک دلیل و استدلال
- ابراز احساسات خود
- ابراز موافقت یا عدم موافقت خود با بیان دلایل
- فهمیدن مؤلفههای مهم مطالب (مقاله روزنامه، اخبار تلویزیونی، برنامه رادیو)
- ارائه پیشنهاد یا فرضیه، دادن توصیه
- متقاعد کردن کسی
- مدیریت زبانی در موقعیتهای پیشبینی نشده زندگی روزمره و در حین سفر در کشوری که به زبان مقصد صحبت میشود
- سازماندهی ارائه یا سخنرانی با ترتیبی منطقی
معرفی بخشهای مختلف امتحان DELF B1
این آزمون دارای ۳ مهارت گروهی (که دیگران متقاضیان نیز در همان زمان و در همان محل مورد سنجش قرار میگیرند) و یک مهارت انفرادی (که متقاضی تنها در مقابل دو ممتحن قرار میگیرد) است.
هر مهارت ۲۵ نمره دارد. برای قبولی در آزمون، متقاضی باید حداقل ۵۰ نمره از مجموع ۱۰۰ را کسب نماید. البته در نظر داشته باشید که کسب حداقل ۵ نمره در هر مهارت الزامی است و اگر متقاضی کمتر از ۵ نمره در هر مهارت بهدست آورد، در امتحان مردود خواهد شد.
مثلاً تصور کنید که من در دو مهارت ۱۵ نمره و در دو مهارت دیگر، یکی ۸ و دیگری ۱۷ نمره کسب کردهام. مجموع نمرات من ۵۵ میشود و در آزمون قبول میشوم. درحالیکه اگر برای سه مهارت، در هر کدام ۲۰ نمره کسب کنم و در مهارت آخر تنها ۴ نمره بهدست آورم؛ با اینکه مجموع نمرات من ۶۴ است و بالای ۵۰ نمره را کسب کردهام، اما چون در مهارتی زیر ۵ نمره گرفتهام، در امتحان مردود خواهم شد.
ردیف | مهارتهای گروهی | توضیح محتوای بخش | مدت زمان |
۱ | فهم شنیداری یا گوش کردن (Compréhension de l’oral) | ۳ تمرین شنیداری که در آن به فایلهای صوتی گوش میکنید و به سؤالات مربوطه پاسخ میدهید. | ۲۵ دقیقه |
۲ | درک مطلب نوشتاری یا خواندن (Compréhension des écrits) | ۲ تمرین درک مطلب که در آن متونی را میخوانید و به سؤالات مربوطه پاسخ میدهید. | ۴۵ دقیقه |
۳ | تولید نوشتاری یا نوشتن (Production écrite) | ۱ متن با حداقل ۱۶۰ کلمه مینویسید. | ۴۵ دقیقه |
ردیف | مهارتهای انفرادی | توضیح محتوای بخش | مدت زمان |
۱ | تولید شفاهی یا صحبت کردن (Production orale) | ۳ قسمت شامل: گفتگوی دوطرفه – بیان دیدگاه – تمرینی بر مبنای تعامل | ۱۵ دقیقه بههمراه ۱۰ دقیقه آمادهسازی |
مهارتهای چهارگانه آزمون DELF B1
امتحان DELF B1 مانند دیگر آزمونهای دِلف دارای ۴ مهارت است:
فهم شنیداری (Compréhension de l’oral)
مهارت فهم شنیداری این امکان را فراهم میکند که تواناییهای متقاضی بهعنوان کاربر زبان در دریافت و تحلیل پیامهای گفتاری سنجیده شود.
در این مهارت، متقاضی فایلهایی صوتی مانند: پیامهای عمومی، برنامههای رادیویی، مکالمات و غیره را گوش میکند. نوع هر فایل شنیداری با توجه به سطح تغییر میکند.
فهم کلی بخش شفاهی بر اساس چارچوب CECRL
متقاضی در این سطح میتواند اطلاعات واقعی مستقیم در مورد زندگی روزمره یا موضوعات مرتبط با کار را – با تشخیص پیام های کلی و نکات جزئی – درک کند، مشروط بر اینکه بیان واضح و لهجه روان باشد.
همچنین او میتواند نکات اصلی مداخله در موضوعات آشنا را که به طور مرتب در محل کار، مدرسه، در اوقات فراغت با آنها مواجه میشود، از جمله داستانهای کوتاه، درک کند.
درک مطلب نوشتاری (Compréhension des écrits)
این مهارت امکان ارزیابی تواناییهای متقاضی بهعنوان خواننده متن را ایجاد میکند. متقاضی در این سطح میبایست متونی را بخواند که در آن مسیریابی، جمعآوری اطلاعات، دنبال کردن دستورالعمل یا غیره وجود دارد. متون بر اساس سطوح مختلف CECRL میتوانند کوتاه یا بسیار طولانی باشند.
درک مطلب کلی بخش نوشتاری بر اساس چارچوب CECRL
متقاضی در این سطح میتواند متون واقعی را در موضوعات مرتبط با رشته و علایق خود با سطح درک رضایت بخشی بخواند.
تولید نوشتاری (Production écrite)
مهارت تولید نوشتاری، تواناییهای متقاضی را در تولید متن به زبان فرانسه میسنجد. سؤالات این مهارت بر اساس سطح تغییر میکند. ممکن است از متقاضی خواسته شود تا مقاله، نامه یا نوشتهای تحلیلی بنویسد.
در این مهارت، تواناییهای تعاملی نوشتاری نیز مورد ارزیابی قرار میگیرند. سؤالات مطرح شده ممکن است این باشد که از متقاضی خواسته شود تا فرمی را پر کند، پیامی الکترونیکی در جواب کسی بنویسد و یا متنی برای انتشار در تالارهای گفتمان سایت آماده کند.
تولید نوشتاری کلی بر اساس چارچوب CECRL
متقاضی در این سطح میتواند با پیوند دادن مجموعهای از عناصر گسسته در یک دنباله خطی، متون مفصلی را در مورد طیف وسیعی از موضوعات متنوع در رشته خود بنویسد.
تعامل نوشتاری کلی بر اساس چارچوب CECRL
متقاضی در این سطح میتواند اطلاعاتی در مورد موضوعات انتزاعی و مشخص ارائه دهد، اطلاعات را بررسی کند، در مورد یک مسئله سؤال بپرسد یا آن را به طور نسبتاً دقیق بیان کند.
همچنین او میتواند یادداشتها و نامههای شخصی برای درخواست یا انتقال اطلاعات مورد علاقه و انتقال نکاتی که او مهم میداند بنویسد.
تولید شفاهی (Production orale)
مهارت تولید شفاهی متقاضی را دعوت میکند تا متنی را ایجاد کند. این مهارت از بخشهایی در شکل تکگفتار (مونولوگ) یا ارائه شفاهی تشکیل شده است.
در این مهارت، تعامل شفاهی نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. متقاضی باید با هیئت داوری تبادل کلامی داشته باشد. فعالیتهای تعاملی شفاهی میتوانند بر اساس سطح اشکال مختلف (مانند: تبادلات روزمره، ایفای نقش، بحث و گفتگو و غیره) داشته باشند.
تولید شفاهی کلی بر اساس چارچوب CECRL
متقاضی در این سطح میتواند به راحتی توصیفی مستقیم و بدون پیچیدگی از موضوعات مختلف – به صورت توالی خطی از نکات – در رشته خود ارائه دهد.
تعامل شفاهی کلی بر اساس چارچوب CECRL
متقاضی در این سطح میتواند با اطمینان خاطر در مورد موضوعات آشنا و ناآشنا مرتبط با علایق و رشته حرفهای خود ارتباط برقرار کند.
او همچنین میتواند اطلاعات را مبادله، بررسی و تأیید کند، با موقعیت های کمتر رایج برخورد کند و توضیح دهد که چرا مشکلی وجود دارد. او توانایی آن را دارد که افکار خود را در مورد یک موضوع انتزاعی یا فرهنگی مانند فیلم، کتاب، موسیقی و غیره بیان کند.
وی قادر است به طور انعطافپذیر از طیف گستردهای از زبانهای ساده برای مقابله با بیشتر موقعیتهایی که احتمالاً در طول سفر رخ میدهد استفاده کند.
او همچنین قادر است بدون آمادگی وارد گفتگو در مورد یک موضوع آشنا شود، نظرات شخصی خود را بیان کند و در مورد موضوعات آشنا، علاقه شخصی یا مرتبط با زندگی روزمره (به عنوان مثال، خانواده، سرگرمیها، کار، سفرها و رویدادهای متفرقه) تبادل اطلاعات کند.