همانطور که پیشتر در مقاله «معرفی متد «لو نوو تاکسی» (le nouveau Taxi) از انتشارات هاشت» گفتهام، کتاب اول متد تاکسی (تَکسی) از ۹ یونیت (unité) و ۳۶ درس (leçon) تشکیل شده است.
در این مقاله قصد دارم تا به محتوای این کتاب در سه مهارت:
- مهارتهای ارتباطی
- واژگان
- گرامر
بپردازم تا بهتر با این کتاب آشنا شوید و از آن بهرهمند گردید.
بخش اول متد Le Nouveau Taxi 1
ردیف | یونیت | درس | مهارتهای ارتباطی | واژگان | گرامر |
۱ | ۱ | ۱ | – سلام کردن – پرسیدن یا گفتن نام و نام خانوادگی | – اعداد – ملیتها – بیان ادب | – صرف افعال «être» و «s’appeler» در حالت مفرد و در زمان حال اخباری – مذکر و مؤنث – طرح سؤال با کلمه «qui» |
۲ | ۱ | ۲ | – شناسایی یک نفر | – اعداد – ملیتها – بیان ادب | – حروف تعریف مشخص در حالت مفرد – جنس اسامی و صفات – حروف اضافه اسامی شهرها و کشورها |
۳ | ۱ | ۳ | – نزدیک شدن به کسی – پرسیدن سن، آدرس و شماره تلفن | – اعداد – ملیتها – بیان ادب | – صرف افعال «aller» و «avoir» در حالت مفرد و در زمان حال اخباری – صفات ملکی در حالت مفرد – حروف تعریف نامشخص در حالت مفرد: un(e) – طرح سؤال با صفت پرسشی «quel(le)» |
۴ | ۱ | ۴ | – بیان سلیقه خود | — | — |
۵ | ۲ | ۵ | – نام بردن، نشان دادن و جایگذاری اشیاء | – رنگها – وسایل منزل و اشیاء – لباسها | – جمع حروف تعریف و اسامی – اصطلاح «il y a» – صرف فعل «être» در حالت جمع و در زمان حال اخباری – حروف اضافه مکان – طرح سؤال با کلمه «qu’est-ce que» |
۶ | ۲ | ۶ | – بیان مالکیت – گفتن رنگها | – رنگها – وسایل منزل و اشیاء – لباسها | – ضمایر تأکیدی: moi / toi / lui / elle / vous – صرف فعل «avoir» در حالت جمع و در زمان حال اخباری – جملات منفی با «ne … pas» – مطابقت صفت با اسم – صفات ملکی در حالت جمع |
۷ | ۲ | ۷ | – بیان مشحصات یک شیء – پرسیدن و گفتن قیمت – بیان سلایق | – رنگها – وسایل منزل و اشیاء – لباسها | – طرح سؤال با صفت پرسشی «quel(le)» – طرح سؤال با کلمات «comment» و «combien» – صفات اشارهای: ce(s) / cet(te) |
۸ | ۲ | ۸ | – نشان دادن و بیان موقعیت افراد | — | — |
۹ | ۳ | ۹ | – موقعیتیابی یک مکان بر روی نقشه – جمعآوری اطلاعات راجع به یک مکان – توصیف یک آپارتمان | – شهر – مکانیابی – وسایلنقلیه | – ضمایر تأکیدی در حالت جمع – حروف اضافه بههمراه اسامی – طرح سؤال با کلمه «où» |
۱۰ | ۳ | ۱۰ | – پرسیدن راه یا مسیر – نشان دادن جهت – صحبت راجع به یک وسیلهنقلیه | – شهر – مکانیابی – وسایلنقلیه | – وجه امری – صرف فعل «prendre» در زمان حال اخباری – حروف اضافه و حروف تعریف ترکیبی – قید «y» |
۱۱ | ۳ | ۱۱ | – موقعیتیابی یک مکان بر روی یک نقشه شهر – توصیه کردن | – شهر – مکانیابی – وسایلنقلیه | – بیان ساختارهای متعدد «c’est» – حروف اضافه مکان – ضمیر «on» |
۱۲ | ۳ | ۱۲ | – توصیف یک مکان | — | — |
بخش دوم متد Le Nouveau Taxi 1
ردیف | یونیت | درس | مهارتهای ارتباطی | واژگان | گرامر |
۱ | ۴ | ۱۳ | – پرسیدن و گفتن ساعت – گفتن تاریخ – پرسش مؤدبانه | – مشاغل – فعالیتهای روزمره | – طرح سؤال با کلمات «quelle» و «quand» – صرف فعل «partir» در حالت مفرد و در زمان حال اخباری |
۲ | ۴ | ۱۴ | – پرسیدن شغل کسی – صحبت راجع به زمان | – مشاغل – فعالیتهای روزمره | – صرف فعل «faire» در زمان حال اخباری – طرح سؤال با کلمات «est-ce que»، «quand est-ce que»، «qu’est-ce que» و «où est-ce que» – جنس اسامی |
۳ | ۴ | ۱۵ | – کسب اطلاع در مورد فعالیت در حال انجام، معمول – بیان ورزشی که انجام میدهیم | – مشاغل – فعالیتهای روزمره | – صرف افعال «aller» و «avoir» در زمان حال اخباری – صرف افعال دوضمیره – ساختارهای «faire (de)» و «jouer (à)» بههمراه ورزشها |
۴ | ۴ | ۱۶ | – صحبت راجع به فعالیتهای روزمره | — | — |
۵ | ۵ | ۱۷ | – پرسیدن و بیان احتیاجات – مطلعشدن در مورد عادات – بیان کمیتها | – مواد غذایی – جشنها | – حروف تعریف جزيی: du / de la / de l’ / des – صرف افعال «boire»، «acheter» و «manger» در زمان حال اخباری |
۶ | ۵ | ۱۸ | – نقلقول اتفاقات گذشته – بیان عقیده | – مواد غذایی – جشنها | – زمان گذشته «le passé composé» با فعل کمکی «avoir» – طرز ساخت «participe passé» – مطابقت صفت «beau» |
۷ | ۵ | ۱۹ | – صحبت راجع به اتفاقات گذشته – پرسش در مورد زمان و بازه زمانی | – مواد غذایی – جشنها | – زمان گذشته «le passé composé» با فعل کمکی «être» – اصطلاحات زمانی «pour» و «dans» |
۸ | ۵ | ۲۰ | – فهمیدن خاطرات | — | — |
۹ | ۶ | ۲۱ | – درخواست، دادن یا رد کردن اجازه – بیان ممنوعیتها | – ارتباطات کاری – مهارتها | – صرف فعل «pouvoir» در زمان حال اخباری – حالت منفی وجه امری – ضمایر «COI» بعد از وجه امری مثبت |
۱۰ | ۶ | ۲۲ | – بیان امکان، آگاهی یا خواسته – بیان اجبار | – ارتباطات کاری – مهارتها | – صرف افعال «vouloir» و «savoir» در زمان حال اخباری – ساختار «il faut» بههمراه وجه مصدری – زمان آینده «le futur proche» |
۱۱ | ۶ | ۲۳ | – پیشنهاد دادن – قبول یا رد یک پیشنهاد | – ارتباطات کاری – مهارتها | – صرف فعل «connaître» در زمان حال اخباری – ضمایر «COD» شامل: le / la / l’ / les – ضمایر «COI» شامل: lui / leur |
۱۲ | ۶ | ۲۴ | – فهمیدن توصیهها | — | — |
بخش سوم متد Le Nouveau Taxi 1
ردیف | یونیت | درس | مهارتهای ارتباطی | واژگان | گرامر |
۱ | ۷ | ۲۵ | – بیان سلایق و ترجیحات – بیان تناوب و شدت | – سرگرمیها – تعطیلات | – بیان تناوب و شدت با اصطلاحات «bequcoup (de)» و «peu (de)» – ضمایر «en» و «ça» – جملات منفی با ساختار «ne … plus» |
۲ | ۷ | ۲۶ | – درخواست و بیان عقیده – ابراز اختلاف | – سرگرمیها – تعطیلات | – بیان دلیل با اصطلاحات «pourquoi» و «parce que» – ساختارهای «trop» و «assez» – کلمات: tout(e) / tous / toutes |
۳ | ۷ | ۲۷ | – بیان سلایق – توصیه دادن | – سرگرمیها – تعطیلات | – صرف افعال دوضمیره در زمان حال و گذشته passé composé – جای ضمیر برای افعال دوضمیره و در وجه امری |
۴ | ۷ | ۲۸ | – بیان ترجیحات | — | — |
۵ | ۸ | ۲۹ | – نقلقول اتفاقی اخیر – نقلقول حالات و عادات گذشته | – رسانهها – اصطلاحات بیان زمان | – ساخت زمان گذشته «L’imparfait» – ساخت زمان گذشته «Le passé récent» |
۶ | ۸ | ۳۰ | – نقلقول اتفاقات گذشته – توصیف شرایط یک کنش | – رسانهها – اصطلاحات بیان زمان | – کاربردهای زمان گذشته «Le passé composé» و «L’imparfait» |
۷ | ۸ | ۳۱ | – بیان زمان رویدادها – بیان هدف | – رسانهها – اصطلاحات بیان زمان | – بیان لحظه – بیان هدف با کلمه «pour» بههمراه وجه مصدری – Les participes passés |
۸ | ۸ | ۳۲ | – بیان زمان رویدادها | — | — |
۹ | ۹ | ۳۳ | – پیشبینی کردن – بیان احتمال یا یقین | – آبوهوا – مسکن | – ساخت زمان آینده «Le futur simple» |
۱۰ | ۹ | ۳۴ | – صحبت در مورد نیات خود – بیان زمان | – آبوهوا – مسکن | – ساختارهای بیان زمان آینده |
۱۱ | ۹ | ۳۵ | – بیان شرط | – آبوهوا – مسکن | – بیان جمله شرطی نوع اول با «si» – ساختار «quand» بههمراه زمان آینده – دیگر افعال بیقاعده در زمان آینده |
۱۲ | ۹ | ۳۶ | – بیان فرضیات | — | — |
0
0
رای ها
امتیازدهی به مقاله