در این نوشته قصد دارم تا همه آنچه که لازم است راجع به امتحان DELF A1 (tout public) بدانید را توضیح دهم. این توضیحات شامل معرفی این آزمون، بخشهای مختلف آن، تعداد و مدل سؤالات، زمان پاسخگویی بههمراه توصیههایی برای آمادگی این امتحان است.
چهکسی میتواند در آزمون DELF A1 شرکت کند؟
همانطور که قبلتر در مقاله «توضیحات کامل در مورد آزمون دِلف همگانی (DELF tout public)» گفتهام، این آزمون مخصوص بزرگسالان است و همه افراد بزرگسال میتوانند در این امتحان شرکت کنند.
از بابت دانش زبانی، اگر دقیقاً نمیدانید چه سطحی دارید و آیا سطح کنونی شما برای شرکت در آزمون DELF A1 کفایت میکند، میتوانید از طریق موارد زیر خود را ارزیابی کنید. اگر میتوانید این موارد را بیان کنید، شما حدوداً در سطح این امتحان هستید:
- معرفی خود یا یک فرد دیگر
- فهم پیامها یا دستورات شفاهی ساده
- فهمیدن متون کوتاه و ساده
- پر کردن فرم مشخصات (نام، ملیت، آدرس…)
- نوشتن کارتپستالی ساده و خلاصه
- پاسخ به سؤالاتی ساده در مورد خود (مثلاً: نام خود، ملیت خود، فعالیتهای خود…)
- پرسیدن سؤالات ساده از کسی
- خریدن چیزی و پرداخت پول آن
معرفی بخشهای مختلف امتحان DELF A1
این آزمون دارای ۳ مهارت گروهی (که دیگران متقاضیان نیز در همان زمان و در همان محل مورد سنجش قرار میگیرند) و یک مهارت انفرادی (که متقاضی تنها در مقابل دو ممتحن قرار میگیرد) است.
هر مهارت ۲۵ نمره دارد. برای قبولی در آزمون، متقاضی باید حداقل ۵۰ نمره از مجموع ۱۰۰ را کسب نماید. البته در نظر داشته باشید که کسب حداقل ۵ نمره در هر مهارت الزامی است و اگر متقاضی کمتر از ۵ نمره در هر مهارت بهدست آورد، در امتحان مردود خواهد شد.
مثلاً تصور کنید که من در دو مهارت ۱۵ نمره و در دو مهارت دیگر، یکی ۸ و دیگری ۱۷ نمره کسب کردهام. مجموع نمرات من ۵۵ میشود و در آزمون قبول میشوم. درحالیکه اگر برای سه مهارت، در هر کدام ۲۰ نمره کسب کنم و در مهارت آخر تنها ۴ نمره بهدست آورم؛ با اینکه مجموع نمرات من ۶۴ است و بالای ۵۰ نمره را کسب کردهام، اما چون در مهارتی زیر ۵ نمره گرفتهام، در امتحان مردود خواهم شد.
ردیف | مهارتهای گروهی | توضیح محتوای بخش | مدت زمان |
۱ | فهم شنیداری یا گوش کردن (Compréhension de l’oral) | ۴ تمرین شنیداری که در آن به فایلهای صوتی گوش میکنید و به سؤالات مربوطه پاسخ میدهید. | ۲۰ دقیقه |
۲ | درک مطلب نوشتاری یا خواندن (Compréhension des écrits) | ۴ تمرین درک مطلب که در آن متونی را میخوانید و به سؤالات مربوطه پاسخ میدهید. | ۳۰ دقیقه |
۳ | تولید نوشتاری یا نوشتن (Production écrite) | ۲ تمرین که برای آن فرمی را پر میکنید و پیامی با حداقل ۴۰ کلمه مینویسید. | ۳۰ دقیقه |
ردیف | مهارتهای انفرادی | توضیح محتوای بخش | مدت زمان |
۱ | تولید شفاهی یا صحبت کردن (Production orale) | ۳ قسمت شامل: گفتگوی دوطرفه – تبادل اطلاعات – مکالمه شبیهسازی شده | بین ۵ تا ۷ دقیقه بههمراه ۱۰ دقیقه آمادهسازی |
مهارتهای چهارگانه آزمون DELF A1
امتحان DELF A1 مانند دیگر آزمونهای دِلف دارای ۴ مهارت است:
فهم شنیداری (Compréhension de l’oral)
مهارت فهم شنیداری این امکان را فراهم میکند که تواناییهای متقاضی بهعنوان کاربر زبان در دریافت و تحلیل پیامهای گفتاری سنجیده شود.
در این مهارت، متقاضی فایلهایی صوتی مانند: پیامهای عمومی، برنامههای رادیویی، مکالمات و غیره را گوش میکند. نوع هر فایل شنیداری با توجه به سطح تغییر میکند.
فهم کلی بخش شفاهی بر اساس چارچوب CECRL
متقاضی در این سطح میتواند محتوای فایل شنیداری را بفهمد، اگر مطلب آن آهسته و شمرده بیان شود و همچنین شامل مکثهای طولانی باشد که امکان فهم معنا را فراهم کند.
همچنین او میتواند سؤالات کوتاه و گفتههای بسیار ساده را متوجه شود؛ اگر بهوضوح و بهآرامی بیان شود، توسط حالات یا تصاویری همراه باشد و یا احیاناً تکرار گردد.
او قادر خواهد بود که کلمات خودمانی را متوجه شود، به شرطی که به آهستگی و شمرده (و در شرایطی مشخص، روزمره و یا آشنا) بیان شود.
درک مطلب نوشتاری (Compréhension des écrits)
این مهارت امکان ارزیابی تواناییهای متقاضی بهعنوان خواننده متن را ایجاد میکند. متقاضی در این سطح میبایست متونی را بخواند که در آن مسیریابی، جمعآوری اطلاعات، دنبال کردن دستورالعمل یا غیره وجود دارد. متون بر اساس سطوح مختلف CECRL میتوانند کوتاه یا بسیار طولانی باشند.
درک مطلب کلی بخش نوشتاری بر اساس چارچوب CECRL
متقاضی در این سطح میتواند متون بسیار کوتاه و بسیار ساده را جمله به جمله بفهمد و از درون آنها اسامی، کلمات آشنا و اصطلاحات بسیار معمولی را (با خواندن چندباره – در صورت نیاز) استخراج کند.
او همچنین قادر خواهد بود که کلمات آشنا که بههمراه تصاویر آمدهاند را متوجه شود. مانند: منوی رستورانی که در آن عکسهایی قرار دارد یا کتابی پر از تصاویر متعدد که در همه آنها لغات و واژگان خودمانی هستند.
تولید نوشتاری (Production écrite)
مهارت تولید نوشتاری، تواناییهای متقاضی را در تولید متن به زبان فرانسه میسنجد. سؤالات این مهارت بر اساس سطح تغییر میکند. ممکن است از متقاضی خواسته شود تا مقاله، نامه یا نوشتهای تحلیلی بنویسد.
در این مهارت، تواناییهای تعاملی نوشتاری نیز مورد ارزیابی قرار میگیرند. سؤالات مطرح شده ممکن است این باشد که از متقاضی خواسته شود تا فرمی را پر کند، پیامی الکترونیکی در جواب کسی بنویسد و یا متنی برای انتشار در تالارهای گفتمان سایت آماده کند.
تولید نوشتاری کلی بر اساس چارچوب CECRL
متقاضی در این سطح میتواند اطلاعاتی در مورد موضوعات برگرفته شده از زندگی شخصی خود (مثلاً آنچه که دوست دارد یا ندارد، خانواده، حیوانات موردعلاقه) ارائه دهد و این مطالب را با کلمات و اصطلاحات ساده بیان کند.
او نیز میتواند اصطلاحات و جملات ساده و تنها بنویسد.
او همچنین قادر است اطلاعاتی ساده و شخصی (مانند اسم، آدرس، ملیت) بدهد.
تعامل نوشتاری کلی بر اساس چارچوب CECRL
متقاضی در این سطح میتواند بهطور نوشتاری اطلاعاتی شخصی و جزئی درخواست کند یا انتقال دهد.
او همچنین میتواند برای دادن اطلاعاتی بسیار ساده (مانند اسمش، آدرسش، خانوادهاش)، از کلماتی کوتاه در نوشتهاش استفاده کند.
تولید شفاهی (Production orale)
مهارت تولید شفاهی متقاضی را دعوت میکند تا متنی را ایجاد کند. این مهارت از بخشهایی در شکل تکگفتار (مونولوگ) یا ارائه شفاهی تشکیل شده است.
در این مهارت، تعامل شفاهی نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. متقاضی باید با هیئت داوری تبادل کلامی داشته باشد. فعالیتهای تعاملی شفاهی میتوانند بر اساس سطح اشکال مختلف (مانند: تبادلات روزمره، ایفای نقش، بحث و گفتگو و غیره) داشته باشند.
تولید شفاهی کلی بر اساس چارچوب CECRL
متقاضی در این سطح میتواند بیانی ساده و مجزا راجع به افراد و اشیاء داشته باشد.
او همچنین میتواند جملاتی کوتاه برای صحبت راجع به خود بگوید و یا اطلاعاتی ساده و شخصی (مانند اسم، آدرس، وضعیت خانوادگی، ملیت) بدهد.
تعامل شفاهی کلی بر اساس چارچوب CECRL
متقاضی در این سطح میتواند بهشیوهای ساده وارد تعامل شود اما موفقیت در ارتباط کلامی تماماً به این بستگی دارد که چقدر جملات با سرعتی بسیار آرام تکرار می شوند، بهنحوی دیگر بیان می شوند و یا تصحیح میگردند. او همچنین میتواند به سؤالاتی ساده پاسخ دهد و یا آنها را بپرسد، و به گفتههایی ساده واکنش نشان دهد و یا در زمینه نیازهای آنی یا راجع به موضوعات بسیار آشنا آن مدل گفتهها را بیان کند.
او قادر است سؤالاتی بپرسد و به پرسشهایی راجع به خود، عادات روزمره پاسخ دهد و همه اینها را با ساختارهایی کوتاه و با کمک گرفتن از ژستهای بدن برای انتقال مفهوم بیان میکند.